- Startsida
- Kommun & politik
- Kvalitetskontroll och utveckling
- Medborgarundersökning
- Medborgarundersökning 2019
Medborgarundersökning 2019
Statistiska centralbyrån (SCB) har för Tanums kommun genomfört en undersökning om vad Tanums kommuns invånare tycker om kommunen som boendeort och om den kommunala verksamheten.
Undersökningen genomfördes under hösten 2019 med urval på 1 200 personer i åldrarna 18-84 år. Svarsfrekvensen var 42 procent.
Det är sjunde gången vi genomför undersökningen. Första gången var 2007.
Resultaten i undersökningen redovisas som ett betygsindex från 0 till 100. Ju högre värdet är, desto bättre betyg har kommunens medborgare gett kommunen. Betygsindex under 40 kan betraktas som icke godkända.
Som jämförelse till Tanumsbornas betyg redovisas även betygen för samtliga 135 kommuner som genomfört undersökningen hösten 2019.
Undersökningen omfattar tre delar:
- Medborgarnas uppfattning om Tanums kommun som en plats att leva och bo i.
- Medborgarnas betyg på Tanums kommuns olika verksamhetsområden.
- Medborgarnas uppfattning om kommunens information och sin möjlighet till inflytande.
Medborgarnas uppfattning om Tanums kommun som en plats att leva och bo i
Det sammanfattande betyget för hur medborgarna bedömer Tanums kommun som en plats att bo och leva i blev 60, vilket är samma resultat som i förra mätningen. Resultatet på 60 är något högre än genomsnittet för övriga kommuner, som låg på 59.
Tanumsborna är mest nöjda med trygghet och kommersiellt utbud. Betyget på den offentliga miljön i Tanum har gått upp, jämfört med 2017. Mindre nöjda är man med kommunikationer, utbildningsmöjligheter och i någon mån bostäder.
De som svarat anger i hög grad (index 65) att de rekommendera andra att bosätta sig i Tanum.
Riket | |||||
2013 | 2015 | 2017 | 2019 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd region | 60 | 60 | 60 | 60 | 59 |
Rekommen-dation | 63 | 65 | 64 | 65 | 62 |
Arbetsmöjlig-heter | 42 | 46 | 52 | 51 | 56 |
Utbildnings-möjligheter | 44 | 44 | 41 | 41 | 59 |
Bostäder | 48 | 44 | 49 | 50 | 53 |
Trygghet | 70 | 67 | 65 | 65 | 57 |
Kommunika-tioner | 46 | 42 | 41 | 39 | 59 |
Kommersiellt utbud | 61 | 66 | 65 | 63 | 61 |
Fritid | 59 | 59 | 56 | 56 | 59 |
Offentlig miljö | 58 | 62 |
Medborgarnas betyg på Tanums kommuns olika verksamhetsområden
Det sammanfattande betyget för hur tanumsborna bedömer den kommunala verksamheten blev 54, något lägre än föregående undersökning men fortsatt högre än kommunerna i genomsnitt.
Jämfört med övriga kommuner är tanumsborna mest nöjda med grundskola, äldreomsorg samt stöd till utsatta personer. Renhållning får också bra betyg, samma nivå som riket. Betyget för bemötande och tillgänglighet är fortsatt bra och ligger högre än genomsnittet för övriga kommuner.
Minst nöjda är tanumsborna med gymnasieskolan, bygglovsverksamheten och gång- och cykelvägar. Den tekniska verksamheten i Tanum får generellt sett sämre betyg än i övriga kommuner.
Riket | |||||
2013 | 2015 | 2017 | 2019 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd medborgar-index | 51 | 53 | 55 | 54 | 53 |
Bemötande-tillgänglighet | 55 | 62 | 59 | 59 | 55 |
Förskolan | 66 | 68 | 65 | 60 | 64 |
Grundskolan | 59 | 59 | 58 | 59 | 57 |
Gymnasie-skolan | 54 | 41 | 44 | 36 | 56 |
Äldreom-sorgen | 54 | 60 | 57 | 56 | 49 |
Stöd för | 56 | 61 | 55 | 51 | 47 |
Gator och | 43 | 47 | 50 | 44 | 53 |
Gång- och cykelvägar | 38 | 46 | 48 | 37 | 54 |
Fritid-idrott | 53 | 56 | 58 | 49 | 60 |
Fritid-kultur | 57 | 58 | 60 | 52 | 61 |
Miljöarbete | 48 | 57 | 56 | 48 | 54 |
Vatten och avlopp | 71 | 67 | 69 | 69 | 76 |
Renhållning | 65 | 70 | 67 | 65 | 65 |
Räddnings-tjänst | 72 | 74 | 72 | 72 | 77 |
Bygglovs-verksamhet | 36 | 36 | 40 | ||
Näringslivs-klimat | 53 | 55 | 59 |
Medborgarnas uppfattning om kommunens information och sin möjlighet till inflytande
Det sammanfattande betyget för hur tanumsborna bedömer sin möjlighet till inflytande och kommunens information blev 43, något högre än förra mätningen och högre än genomsnittet för kommunerna.
Tanumsborna är mer nöjda på samtliga mätindikatorer än vad genomsnittet för invånarna i övriga kommuner är.
Mest nöjda är medborgarna med kommunens tillgänglighet och förtroende. Informationsarbete och kommunens webbplats tanum.se ligger också över genomsnittet i övriga kommuner.
Riket | |||||
2013 | 2015 | 2017 | 2019 | 2019 | |
---|---|---|---|---|---|
Nöjd inflytande index | 43 | 42 | 42 | 43 | 39 |
Tillgänglighet (kontakt) | 55 | 55 | 56 | 55 | 48 |
Information-öppenhet | 57 | 58 | 59 | 59 | 53 |
Webbplats (tanum.se) | 67 | 65 | 65 | 60 | |
Påverkan | 40 | 42 | 40 | 41 | 38 |
Förtroende | 49 | 49 | 47 | 50 | 43 |
Vill du läsa hela rapporten finns den publicerad på www.medborgarundersokning.scb.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Där kan man läsa mer om undersökningen i sig, se de andra kommunernas rapporter och även tidigare års undersökningar.
Kontakt
Kundcenter
Välkommen till dina
kommunvägledare
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Besöksadress
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 31 Tanumshede
Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede
Postadress
Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede
Ekonomiavdelningen
Kundcenter 0525-180 00
Besöks/postadress
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede