Det är vanligt att el, vatten, värme och telefoner slås ut vid en krissituation. Kommunen gör sin del i att försöka upprätthålla dessa funktioner vid en kris eller ett avbrott, men det är jätteviktigt att du som privatperson också gör din del genom att vara förberedd. Samhällets resurser kommer att vara ansträngda och i första hand gå till de mest utsatta. Därför kommer de allra flesta att behöva klara sig själva en tid.
Den som har möjlighet bör alltså bygga upp en hemberedskap för att kunna klara sig själv i minst en vecka. Det viktigaste är att kunna tillgodose behovet av vatten, mat och värme. Man behöver också kunna kommunicera och ta emot information.
Hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) finns råd till privatpersoner:
Ett enkelt sätt att strukturera sina förberedelser är att göra i ordning en överlevnadslåda där man samlar det viktigaste inför en kris. Det gör att du lätt kan hitta det du behöver även när strömmen är borta. Tänk på att förvara vatten mörkt och svalt. Var också noga med att byta ut och omsätta vatten, livsmedel och föremål som har ett bäst före datum.
För att söka information vid kriser, lyssna på radio P4 eller ring 113 13 som är det nationella informationsnumret. Vid nödsituationer som kräver omedelbar hjälp – ring 112.
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede
Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede