Trygghetslarm

För att du lättare ska kunna bo kvar i ditt boende kan du ansöka om ett trygghetslarm. Känner du dig otrygg i ditt hem av fysiska eller psykiska orsaker kan du få ett trygghetslarm installerat. Trygghetslarm i eget boende ska ses som en extra trygghet och en försäkran om att du kan få hjälp om något händer dig. Det ersätter inte 112.

Med hjälp av trygghetslarmet kan du kalla på hjälp vid behov. Det sker genom en enkel knapptryckning på den bärbara larmknappen som aktiverar trygghetslarmet. Larmet går då till en larmmottagare på en larmcentral som kontaktar hemtjänstpersonalen.

När du får ett trygghetslarm installerat så kommer du behöva lämna ifrån dig en nyckel eller tagg till din bostad, detta för att säkerställa att personalen kan ta sig in i din bostad när du har larmat.

Avgift för trygghetslarm

Avgiften för trygghetslarm är 239 kronor per månad (2023).

Vid digitala larm tillkommer en tilläggsavgift med 90 kronor per månad, som avser datatrafik till larmcentral.

Om larmklockan tappas bort tar kommunen ut en avgift om 1 000 kronor.

Ytterligare information om  trygghetslarm  i Tanum:

Hur fungerar trygghetslarm i Tanums kommun

Informationsbroschyr om trygghetlarm Pdf, 171.9 kB.

Ansök om trygghetslarm

Du kan ansöka om trygghetslarm hos kommunens biståndshandläggare på telefon 0525-180 00. Du kan också ansöka via blanketten för "Ansökan om insatser enligt socialtjänstlagen (äldreomsorg)".

Förstora bilden

Kontakt

Kundcenter

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede

Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede