I vissa fall kan kommunen erbjuda hjälp och ekonomiskt stöd efter dödsfall. Det gäller i de fall den avlidne (dödsboet)
inte har tillgångar som räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter som orsakats av dödsfallet.
När någon har avlidit måste en boutredning göras för att visa boets ekonomi. Om tillgångarna i boet inte räcker till annat än begravningskostnader och andra utgifter i samband med dödsfallet kan bouppteckningen i vissa fall ersättas av en dödsboanmälan. Både bouppteckning och dödsboanmälan handlar om att man sammanställer dödsboets
tillgångar.
Boet ska vara orört för att kunna avgöra om en dödsboanmälan är aktuell. Kontakta därför kommunen snarast efter dödsfallet.
Dödsbodelägare/bouppgivare lämnar sedan underlag till den utredning av dödsboets ekonomi som görs av kommunen.
Utredningen ska vara klar inom två månader från dödsfallet. OBS: inga räkningar ska betalas innan bouppteckning/dödsboanmälan är klar.
För ansökan, se kontaktinformation till höger.
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede
Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede