En ansökan om serveringstillstånd görs via e-tjänst eller skriftligen på särskild blankett till alkoholhandläggaren på Tanums kommun.
I e-tjänsten och på blanketten framgår vilka handlingar som behöver bifogas. Se också Tanums kommuns riktlinjer för alkoholservering, länk finns i länkrutan.
Undertecknad ansökan skickas till:
Tanums kommun
Kommunstyrelsen
457 81 Tanumshede
I samband med att ansökan kommit in, sänds faktura på ansökningsavgiften.
Nedan följer en sammanfattning av en rad förutsättningar för serveringstillstånd. För en fullständig redovisning hänvisas till Alkohollagen samt till Tanums riktlinjer för alkoholservering.
Ett grundkrav för att ett serveringstillstånd ska kunna beviljas är att den sökande är lämplig. Bedömningen av en sökandes lämplighet omfattar till exempel kunskap, laglydighet, skulder, ekonomi och finansiering.
För att visa kunskap i Alkohollagen är grundregeln att Folkhälsomyndighetens kunskapsprov ska göras. Det finns sju olika sorters prov beroende på vilket typ av tillstånd som söks. Några undantag från kravet på prov finns, till exempel för en sökande som redan innehar ett serveringstillstånd och som denne skött utan anmärkning.
Lokal eller annat sökt serveringsområde ska vara överblickbart och lämpligt ur ordningssynpunkt liksom ur brand- och säkerhetssynpunkt. Lokalen ska också fungera för hantering av livsmedel. Se nedan om kravet på lämpligt antal sittplatser (bord och stolar) under rubriken MAT.
Tanums kommun har en restriktiv syn på alkoholservering i samband med idrottsutövande eller i lokaler där sådant utövande kan förekomma.
En bedömning görs i varje enskilt fall utifrån de förutsättningar som ansökan omfattar med särskilt fokus på publikens förväntade ålderssammansättning och risken för ordningsstörningar.
Om sökt serveringslokal används för organiserad ungdomsidrott, infogas som regel villkor i serveringstillståndet om att alkoholservering inte får ske under tid som sådan verksamhet bedrivs.
Kraven varierar utifrån vilken typ av serveringstillstånd som det gäller.
För ett stadigvarande tillstånd för servering till allmänheten krävs att serveringsstället har ett eget kök i anslutning till serveringslokalen samt att lagad eller på annat sätt tillredd mat tillhandahålls. Gästerna ska kunna erbjudas ett varierat utbud av maträtter, samt några förrätter och efterrätter.
Efter klockan 23.00 får matutbudet begränsas till ett fåtal enklare rätter.
Det så kallade gatukökssortimentet räknas inte som mat, exempelvis hamburgare, korv med bröd, kebab etcetera, men får dock finnas utöver den meny som bär upp ett serveringstillstånd. Dock att serveringstillstånd inte meddelas för rena gatuköksmiljöer, utan miljön ska alltid till övervägande del vara en restaurangmiljö.
I restauranglokalen ska finnas ett lämpligt antal sittplatser (bord och stolar) i förhållande till restaurangens storlek för att möjliggöra servering av mat. Detta gäller också för uteserveringar samt under hela serveringstiden.
Vid tillfällig servering och till slutna sällskap finns inget kökskrav, men serveringsstället ska tillhandahålla lagad eller tillredd mat.
Vid tillstånd för pausservering eller vid tillstånd för provsmakning finns inget krav på att tillhandahålla lagad mat.
Vid varje prövning av ett nytt tillstånd och vid varje väsentlig utökning av verksamheten i en befintlig restaurang ska beaktas om ansökan kan befaras medföra olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa dit bland annat ordnings- och ljudstörningar hör.
Serveringstid både för inneservering och uteservering medges som längst till klockan 11.00-03.00 för fredagar och lördagar samt vardag innan storhelg med prövotid om ett år och till klockan 11.00-02.00 för övriga dagar.
Tillfälligt utökad serveringstid kan medges som längst till klockan 11.00-03.00 för fredagar och lördagar samt vardag innan storhelg samt därutöver också för servering till allmänheten och slutna sällskap i samband med karnevaler och festivaler då hög ljudnivå vid senare tidpunkter och viss störning av boende ändå är att förvänta på grund av den aktuella dagens karaktär av allmän festdag eller själva huvudarrangemanget, samt att det inte i övrigt kan befaras medföra olägenheter i fråga om ordning och nykterhet eller särskild risk för människors hälsa.
Därutöver kan tillfälligt utökad serveringstid till klockan 03.00 medges för servering av slutna sällskap övriga dagar än ovan uppräknade då risken för ljudstörningar och ordningsstörningar bedöms som låg utifrån arrangemangets art.
Länk till avgifter hittar du under Länkar till höger på denna sida.
Under hela öppettiden ska det vara tydligt vem som har serveringsansvaret på din krog med serveringstillstånd. När du utser en eller flera serveringsansvariga måste du alltid meddela kommunen. Det gäller också om du byter serveringsansvariga.
Tjänsten är kostnadsfri.
Den som är serveringsansvarig ska:
Tänk på att kommunen inte gör en lämplighetsprövning för att avgöra om personerna är lämpliga för uppgiften. Det är du som tillståndshavare som avgör detta.
När en komplett ansökan kommit in, handlägger Tillståndsmyndigheten ansökan. Om tveksamheter skulle uppstå kommer den sökande att kommuniceras dessa för möjlighet att yttra sig. När utredningen är klar överlämnas underlaget till kommunstyrelsen för beslut. Kommunstyrelsen sammanträder en gång i månaden. I ärenden som gäller tillfälliga serveringstillstånd eller utökningar av befintliga serveringstillstånd och som inte är policykaraktär beslutar normalt antingen kommunstyrelsens ordförande eller alkoholhandläggaren. Handläggningstiden är 2-4 veckor för enklare ärenden och 2–3 månader för permanenta tillstånd. Avslag på en ansökan fattas alltid av kommunstyrelsen
Vilka handlingar som eventuellt behöver bifogas, varierar beroende på ansökningens karaktär. Mer information om vilka handlingar som kan komma att behövas kan du läsa om under rubriken "Kompletteringar" nedan.
Vad som är nödvändiga handlingar att komplettera ansökan med, varierar beroende på ansökningens karaktär. De kompletterande dokumenten ska vara i original eller som bestyrkt kopia. När det behövs ska dokumenten vara översatta till svenska av en auktoriserad översättare
Följande dokument kan du behöva komplettera din ansökan med
Efter beslut har fattats, utfärdas ett tillståndsbevis som innehåller uppgifter om vad tillståndet omfattar. Om ansökan däremot avslås, till sin helhet eller till viss del, till exempel att kortare serveringstid medgivits än sökt serveringstid, skickas beslutet med besvärshänvisning och utredningen till sökanden för möjlighet att överklaga.
Länk till besvärshänvisning finns i länkrutan till höger.
Du är välkommen att kontakta kommunen om du har frågor. Om du ska ansöka om serveringstillstånd kan du också boka tid för ett möte. Se kontaktperson i kontaktrutan.
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede
Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede
Alkohol
Peter Husberg
alkoholhandläggare
0525-181 02
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede
Alkohollagen (SFS 2010:1622) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. (finns under fliken Lagar på Riksdagens webbplats)
Riktlinjer för alkoholservering
Avgifter för serveringstillstånd Länk till annan webbplats.
E-tjänster och blanketter
(på blankettsidan, klicka på Näringsliv & arbete)