Håll Bohuslän rent -kraftsamling för ett renare Bohuslän

Bild med logga Håll Bohuslän rent

Håll Bohuslän Rent – så lyder uppmaningen när Västkuststiftelsen kraftsamlar tillsammans med Tanums och Bohusläns kommuner, Turistrådet Västsverige och Håll Sverige Rent för att underlätta för strandstädning och sophantering i den bohuslänska skärgården. Syftet är att minska nedskräpningen i hela Bohuslän och att motivera människor till att ta hand om sitt eget skräp genom att lyfta befintliga initiativ och utveckla nya där det behövs.

Det marina skräpet har under de senaste decennierna blivit ett stort och allvarligt problem. Bohuslän och dess långa kustremsa har länge varit särskilt utsatt, och får ta emot flera hundra ton skärp varje år. Nu görs en ordentlig kraftsamling från en rad aktörer som syftar till att göra det lättare för privatpersoner att bidra till minskad nedskräpning. Under premissen ”Håll Bohuslän Rent” görs en rad olika insatser från kommun, region och andra aktörer.

- Vi är otroligt glada att så många stora aktörer samlas kring detta projekt. Bohuskusten är en vacker plats där många vill vistas och då är det extra viktigt att vi hjälps åt för att göra ett så litet miljöavtryck som möjligt. Med ”Håll Bohuslän Rent” hoppas vi kunna engagera, motivera och sprida kunskap kring hur vi tillsammans kan skapa en renare kust, säger Linus Kron, VD på Västkuststiftelsen.

Samtliga kommuner i Bohuslän blir genom detta medlemmar i den ideella organisationen Håll Sverige Rent.

- ­Håll Sverige Rent är väldigt glada att ha alla dessa nya medlemmar i den region i Sverige som kanske drabbas allra hårdast av den marina nedskräpningen. För det är bara tillsammans vi kan hitta lösningar på problemet", säger Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent.

På webbplatsen Håll Bohuslän RentLänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Länk till annan webbplats., som ligger under Turistrådets vastsverige.com-domän, finns information kring hur man som privatperson kan vara med och bidra till att hålla skräpet borta från skärgårdsmiljön. Exempelvis är skärgårdsöarna utrustade med så kallade påsholkar så att man enkelt ska kunna ta en påse för att strandstäda spontant, på turistbyråer och infopoints kan städsugna besökare hämta ut särskilda strandstädarkit. Som en extra påminnelse sätts dessutom skyltar med budskapet ”Håll Bohuslän Rent – ta hand om ditt eget skräp” upp, både i skärgården och på andra platser runt om i Bohuslän.

Tanum erbjuder ”somriga sopor” och strandstädarkit

- Ta hand om ditt skräp, på rätt sätt och kanske till och med bidra till ett ännu renare Bohuslän, är budskap vi vill förmedla till besökare och invånare, säger Elenor Olofsson, Näringslivsutvecklare Tanums kommun, som varit en av fler i den arbetsgrupp som har jobbat intensivt under våren. Den hemsida som vi har byggt, är ett viktigt verktyg, fortsätter Elenor, för att där samla all information på ett ställe, och berätta om olika initiativ och insatser som redan finns. Mycket bra finns redan, som strandstädarkartan, Hållbar Skärgård och våra somriga sopor, för att nämna några, säger Elenor

Nu uppmuntrar vi också till standstädning som aktivitet genom att erbjuda gratis strandstädarkit i samtliga turistinformationer i vår kommun. Vi kommer försöka sprida budskapet ”Ta hand om ditt skräp” till besökare och invånare och vi hoppas att fler ansluter och hjälper oss att sprida budskapet ”Håll Bohuslän rent”

Vi ser att detta bara är början för att skapa en hållbar besöksnäring, och målsättningen är att till hösten fortsätter samarbetet och med möjlighet till att utveckla fler insatser där det behövs.

Strömstad pilot för ökad sopsortering i gästhamnen

Strömstad är pilotkommun i år för sophantering i skärgården, och satsning sker denna sommar på ökad medvetenhet kring sopsorteringen i Strömstads gästhamn. Genom att både erbjuda och uppmana besökarna ute i skärgården möjligheten att enkelt och kostnadsfritt lämna sina förpackningar i gästhamnen, kan fler båtägare sopsortera ombord på sina båtar. Förhoppningen är att resultatet ska falla väl ut och att lösningen etableras i fler gästhamnar längs Bohuskusten.

- Vi kommuner i Bohuslän har sedan flera år tillbaka ett etablerat samarbete i besöksnäringsfrågor och hållbarhet har fått ett allt större fokus. Med denna satsning vill vi göra det lätt för våra besökare och invånare att göra rätt och bidra till en mer hållbar plats. Detta är bara början!, säger Åsa Massleberg, Turistchef i Strömstad.

Kontakt

Kundcenter

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöks/postadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede

Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede

Näringslivsenheten

Elenor Olofsson
0525-181 09

Elisabeth Jonsson
0525-180 76

Besöks/postadress

Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede