Stora Hotellet Fjällbacka

Vi har träffat hotellchef Daniel Gustavsson för att få höra hans bild av det gångna året, nuläget och om planer för den närmsta framtiden.

När Goldrest AB, med Tommy Backner, Thomas Sjögren och Oscar Gyllström i spetsen, tog över driften av Stora Hotellet november 2019, hade de stora planer för hotellets framtid. Några dagar innan hotellets skulle öppna dörrarna för Fjällbackabor och besökare slog Covid-19 till och förutsättningarna förändrades.

Nu har ni drivit hotellet i drygt ett år, hur vill du sammanfatta tiden?

2020 var ett spännande år med en spännande start, med alla förutsättningar emot oss men ändå inte. Vi öppnade i april 2020 och under en helg hade vi bara tre boende och en halvfull matsal. Vi försökte hitta nya lösningar och en av dem var Mamsells helgkasse, en trerättersmeny redo att tillagas i hemmet.

När sedan sommaren kom, blev vi tagna på sängen. Plötsligt hade vi väldigt många besökare, främst svenska gäster, från Haparanda i norr till Malmö och Gotland i söder. Vi hade inte vågat anställa full styrka, men alla kavlade upp ärmarna, ställde upp för varandra och hjälptes åt, vilket skapade en jätteskön sammanhållning mellan personalen.

Vad är det som gör att ni står kvar?

Jag tror att vi klarat oss för vi är ett litet hotell med 23 rum. Hade vi haft 200 rum hade folk kanske inte vågat komma hit. Jag tror också att det var en fördel för oss att vi öppnade precis i samband med att allt var nytt med Covid-19. Vi fick anpassa oss och öppnade med minimal personalstyrka där all personal hjälptes åt med allt från frukost, städ, incheckning och servering.

Vad har ni lärt er?

Att driva hotell med minst tänkbara bemanning, att vi har en otrolig fastighetsägare och har delägare som brinner för sitt hotell och som stöttat oss genom att besöka oss och äta på våra restauranger. De är bra ambassadörer för oss.

Vad händer hos er nu?

Vi förbereder inför sommaren genom att värma upp sommarpersonalen, men vi planerar även inför hösten, hummerfisket och lägger de sista detaljerna inför jul och julborden. Mina kollegor jobbar mer i nuet medan jag jobbar både i nuet och sex månader framåt. Vi hoppas även på fler gästspel, vi för bland annat en dialog med en artist om att komma hit och spela, men det är Pandemilagen som styr.

Vad har ni för planer inför sommaren/hösten/resten av året?

Vi har en plan för San Remo, uteplatsen till entrén. I nuläget undersöker vi om den är genomförbar. Det är vår största sommarplan som vi förhoppningsvis ska kunna öppna upp till perioden vecka 27-31.

Vi kommer även att göra om lite invändigt på Asado, där inredningen från uteserveringen fortsätter in i restaurangen. Det blir mer enhetligt. I augusti öppnar vi vår nya spa-och relaxavdelning.

Varför ett spa? Berätta mer om konceptet.

Det är det som saknas. Tänk att få krypa ned i ett varmt bad eller en bastu efter hummerfisket, eller bara kunna åka bort en helg, sätta sig i badet och njuta. Det tror vi kan locka hit folk i januari och februari likaså. Det var en utgångspunkt som Erik Nissen hade med hotellet när han och Stylt renoverade hotellet 2006, att man ska kunna uppleva den bitande kylan för att sedan gå in för att värma sig, därav ett badkar i varje rum. Nu bygger vi vidare på den tanken.

Varför ett japanskt spa?

Det är en bra fråga, min chef Oscar var på Ellery Beach house och provade konceptet. Han gillade känslan, att detta skulle nog passa oss ganska bra. Vi röstade och det blev japanskt, och det passar ju bra eftersom hotellet är ett jordenrunthotell.

Vi vill kunna erbjuda en så avkopplande och energigivande upplevelse som möjligt där dofter också har en stor betydelse och vi jobbar i nuläget med att hitta rätt aromdoft för att skapa rätt känsla.

Vad har ni förväntningar på sommaren och hösten?

Jag tror att det kommer att bli en spännande sommar med väldigt många besökare. Det vore ju fantastiskt att kunna locka hit folk, det hjälper ju alla näringsidkare här. Sedan kommer det nog att dröja länge innan vi kan avblåsa pandemin, men vi kommer förhoppningsvis att kunna få tillbaka ett normalt liv. Tänk att kunna erbjuda musikunderhållning till maten, det hade varit jättetrevligt.

Vi har lärt oss väldigt mycket under det gånga året och blivit väldigt flexibla när vi behövt ställa om utifrån de förutsättningar vi har och utifrån det kommer vi att kunna hantera framtida förändringar på ett snabbare och lättare sätt. Det finns många utvecklingsmöjligheter för framtiden.

Tack för samtalet Daniel, spännande att höra lite om era framtidsplaner. Vi ser fram emot att kliva ned i badet och titta utåt, en kulen natt (kväll) i januari.

Kontakt

Näringslivsenheten

Elenor Olofsson
0525-181 09

Jenny Åslund
0525-180 76

Besöks/postadress

Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede

Kundcenter

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede

Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
457 31 Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede