Ett enat och levande Bohuslän året runt

Gruppbild från mötet 10 mars

Möte på Vitlycke Museum 10 mars. Fotograf: Robert Dahlberg

Nu är det dags: att tillsammans bygga ett riktigt starkt och attraktivt varumärke och göra Bohuslän känt i världen. Ett enat Bohuslän, där näringsliv, kommuner och organisationer tillsammans stärker förutsättningarna och utvecklar besöksnäringen i Bohuslän. 2012 utsågs Bohuslän till en av fem nationella pilotdestinationer med särskilt stöd från Tillväxtverket. Under det projektet togs flera steg i en gemensam anda.

Ett enat Bohuslän
Samtliga kommuner i Bohuslän undertecknade en avsiktsförklaring för offentlig samverkan kring besöksnäringen, som benämns just ” Ett enat Bohuslän”. Det är kommunernas överenskommelse om att arbeta tillsammans för och med besöksnäringen i Bohuslän. Utifrån avsiktsförklaringen har en handlingsplan formulerats och en struktur för hur kommunerna ska arbeta gemensamt med olika frågor. Läs mer om bakgrund och arbetet här.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Nya säsonger
Den utstakade linjen är att öka det ekonomiska värdet av besöksnäringen och ge företagen ökad lönsamhet samt att öka sysselsättningen. För att nå dessa mål krävs både ökade volymer och högre konsumtion per besökare. Men framförallt på andra delar av året än högsommaren, och stor potential är bland besökare från andra länder. De utländska marknaderna har andra resmönster än de som finns i Sverige, med senare semestrar och andra lovperioder. Det ger oss möjlighet att bredda säsongen och fylla på med utländska gäster de perioder som svenskarna reser mindre.
Vi märker också en större tillväxt på de utländska gästnätterna. I takt med att Bohuslän får allt större uppmärksamhet i internationell media, ökar intresset att besöka oss.

Handlingsplan
Kommunerna i Bohuslän har ställt sig bakom en avsiktsförklaring (antagen i kommunfullmäktige i samtliga kommuner 2014) som tydliggör den politiska viljan att arbeta för ett enat Bohuslän i besöksnäringsfrågor.

En handlingsplan har tagits fram för att förverkliga intentionen
om ett enat Bohuslän inom besöksnäringen. Den tydliggör ansvar/åtaganden för kommunerna, företagen, Turistrådet Västsverige och lokala turistorganisationer.

Kommunerna har sedan 2015 samarbetat kring prioriteringarna:
- Att stärka varumärket Bohuslän
- Tillståndsgivning
- Att beakta besöksnäringsperspektivet i samhällsplanering
- Kollektivtrafikens betydelse för besöksnäringen

Arbetet som har inletts kring dessa områden kommer att fortsätta. Nytt för 2017 är även att inleda ett mer intensifierat samarbete kring att utveckla vandringsleder och cykelleder i
Bohuslän.

Här kan du ta del av en sammanfattning av det arbete somlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
hittills har bedrivits av kommunerna, företagen, Turistrådet Västsverige och de lokala turistorganisationerna.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Ett enat Bohuslän - Filmer

Ledande politiker i Bohuslän beskriver vad "Ett enat Bohuslän" betyder för dem och varför de tycker att det är viktigtlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Ett enat Bohuslän - Den 21 maj samlade Turistrådet kommunala politiker och tjänstemän från ett enat Bohuslän för en gemensam strandstädningsaktion i Lysekillänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. En extremt viktig fråga för Bohuslän och besöksnäringen.

Kontakt

Kundcenter

Tel. 0525-180 00
Fax. 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30

Besöks/postadress

Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede

Näringslivsenheten

Elenor Olofsson
Tel. 0525-181 09

Elisabeth Jonsson
Tel. 0525-180 76

Besöks/postadress

Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede