Ny motionär i vinnande lag i populär aktivitetstävling

Över 60 arbetsgrupper har deltagit i vårens aktivitetstävling
för anställda i Tanums kommun. Resultatet har blivit både goda motionsvanor och effekter på hälsan – och vinster till flitiga motionärer.

Fem personliga assistenter i ”Assistenlag tolv” blev glatt
förvånade när de tog hem förstapriset, en trerätters måltid tillagad med hjälp av en kock i kommunen och kryddad med information och inspiration på temat mat.

Men priset är kanske inte viktigaste vinsten.

-Ja, vi vann! Personliga assistenterna Eva Nilsson (t v), Lisbeth Axelsson och tre kollegor i assistentlaget vann förstapriset i aktivitetstävlingen och har samtidigt fått nya, goda motionsvanor.

-Ja, vi vann! Personliga assistenterna Eva Nilsson (t v),
Lisbeth Axelsson och tre kollegor i assistentlaget vann förstapriset i aktivitetstävlingen och har samtidigt fått nya, goda motionsvanor.

-Det var inte så mycket motionerande för mig tidigare, medger Eva Nilsson.

Men när tävlingen utlystes ville hon inte svika arbetskamraterna utan plockade fram gångbandet som stått och samlat damm. Nu
blir det ett pass på bandet varje morgon, även efter tävlingen.

-Till en början rusade hjärtat och jag fick jättehög puls men
det blev bättre och bättre. Nu är jag inte alls lika andfådd, berättar hon.

Eva Lindskog Johansson, kommunens hälsoutvecklare och den som drog igång tävlingen, ger en glad tummen upp-gest.

Lika glad blir hon över Lisbeth Axelsson Johanssons berättelse:

-Jag har alltid motionerat så gott som dagligen, på olika sätt, för att hålla blodtrycket i schack utan medicinering. Sedan april tar jag min nya elcykel från Fjällbacka till jobbet i Tanumshede.

Eva Lindskog Johansson (t v), kommunens hälsoutvecklare, uppmanas fortsätta med aktivitetstävlingen av kommunvägledarna Maria Ottosson och Martina Edberg

Eva Lindskog Johansson
(t v), kommunens hälso-
utvecklare, uppmanas fort-
sätta med aktivitetstävlingen
av kommunvägledarna
Maria Ottosson och Martina
Edberg (t h) som tillsammans
med arbetskamraterna i
kundcenter och kommun-
kansli erövrade andraplatsen.

För alla

Att inspirera till en vardagsmotion som ger en rad positiva effekter på hälsa och välbefinnande var en avsikt med aktivitetstävlingen.

Ribban sattes så att i princip alla kunde delta.

-Motionerande gör att jag överlag blir klart piggare och sover bättre, berättar kommunvägledare Maria Ottosson.

Hon jobbar i kundcentret som i lag med kommunkansliet erövrade andraplatsen och en vinst i form av en badupplevelse på Tumlaren.

Maria Ottosson promenerar, utövar yoga och gympar.

-Och jag har faktiskt fortsatt vara lite mer aktiv efter tävlingen, berättar hon.

Arbetskamraten Martina Edberg har samlat kryss genom ridning, dans, gympa och promenader.

-Fortsätt med tävlingen! Det var ett jättebra initiativ, säger hon till Eva Lindskog Johansson.

”Var i rörelse!”

Och en repris blir det nog nästa vår. Hälsoutvecklaren är
mycket nöjd med uppslutning och respons på tävlingen, som samlade över hälften av kommunens arbetsplatser och arbetslag.

Bakgrunden till tävlingen är att cirka en fjärdedel av personalen i de återkommande arbetsmiljö- och hälsoenkäterna sagt sig vilja förändra sina motionsvanor.

Eva Lindskog Johansson arbetar med hälsofrågor i ett brett perspektiv. De ”inspirationsmejl” som hon skickar ut till alla varje måndag uppskattas av många. Under de nio tävlingsveckorna blev det främst mejl på temat motion. En
ambition med tävlingen var att ge ökad kunskap och förståelse för betydelsen av att röra på sig och underlag för reflektioner över egna vanor.

-Det spelar ingen roll vad man gör, men var i rörelse!, är
hennes uppmaning.

Anställdas ökade medvetenhet om värdet av motion har också
fått positiva ringar på vattnet-effekter, både i arbetet med människor och i de egna familjerna.

Fakta

Hälsoeffekter av motion

Positiv påverkan på exempelvis muskelstyrka, kondition, humör, stresshantering, immunförsvar, förnyelse av hjärnceller, fettförbränning och sömn.

Förebygger hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ 2 och
benskörhet.

Motion ger effekter hela livet. Resultat har uppmätts upp i
90-årsåldern. Det är aldrig för sent att börja.

Om aktivitetstävlingen

Ett poäng (kalenderkryss) per dag för totalt minst 30 minuters rörelse av karaktär något ansträngande, nivå 12-13 på den s k Borgskalan, motsvarande puls på cirka 120-130.

Extrapoäng, max tre per vecka, för konditions- och styrketräning som löpning, gympa och cykling, motsvarande 12-16 på Borgskalan.

Deltagande lag bestod av alla i arbetsgruppen/arbetslaget.
Priser till tre bästa lagen. Diplom och liten present till ytterligare elva lag med minst 60 poäng. Utlottning av tio individuella priser till dem som inte kunde tävla i lag och som nådde minst sex poäng per vecka.

Motionsråd

Rekommendationer från FYSS (Fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling) för alla från 18 år och uppåt:

Totalt minst 150 minuter måttlig aktivitet varje vecka,
alternativt 75 minuter aktivitet med hög intensitet eller en kombination, fördelat på tre eller flera dagar.

Muskelstärkande aktiviteter minst två gånger per vecka.

Balansträning för äldre.

Långvarigt stillasittande bör undvikas.