Mål 4: God utbildning för alla

Säkerställa en inkluderande och likvärdig utbildning av god kvalitet och främja livslångt lärande för alla.

Mål 4 handlar om rätten till utbildning av god kvalitet. Utbildning är en mänsklig rättighet och en viktig del i arbetet mot fattigdom, utveckling i samhället och för att värna om demokratin. Utbildning har ett starkt samband med människors förutsättningar för en god hälsa.

Gymnasiebehörighet och fullföljd gymnasieutbildning är en viktig bestämningsfaktor för hälsa. Behörighet till gymnasiet och fullföljda gymnasiestudier påverkar möjligheten att ta sig in på arbetsmarknaden och därmed till egen försörjning. Det finns även samband mellan gymnasial och eftergymnasial utbildning och bättre psykisk hälsa och välbefinnande, goda levnadsvanor, livslängd och social integration.

Skolresultat i årskurs 6

I Tanums kommun kan utmaningar att nå skolan mål ses i årskurs 6, där resultaten i matematik, svenska och svenska som andraspråk inte når upp till förväntad nivå. Elever med ett annat modersmål än svenska har svårigheter med läsförståelse, vilket påverkar deras resultat i flera ämnen och kan på sikt hindra dem från att nå gymnasiebehörighet. För att motverka detta har insatser genomförts, såsom anpassade läromedel, stöd i mindre grupper och riktade åtgärder för att stärka både språklig och matematisk förståelse.

Gymnasiebehörighet

Våren 2024 var 74,8 % av eleverna i årskurs 9 behöriga till yrkesprogram på gymnasiet, en minskning jämfört med tidigare år. Andelen elever som är behöriga till gymnasiet har minskat under en längre period och en trend som behöver brytas. Generellt har flickor en högre behörighet till gymnasiet än pojkar men för elever som slutade årskurs 9 i Tanums kommun under vårterminen 2024 var behörigheten högre bland pojkar. De elever som inte uppnådde behörighet till gymnasiet hade vid höstterminen 2024 registrerats på IM-program i Tanums kommun eller i närliggande kommuner.

Elever i årskurs 9 som är behöriga till yrkesprogram gymnasiet, hemkommun, andel (%)

Källa: Kolada N15428

Andelen elever som slutförde gymnasiet inom tre år var 67 % år 2024, en nedgång från tidigare 77 % och under målvärdet på 75 %. Här krävs insatser för att bättre förbereda eleverna på gymnasiets krav.

Arbete för att öka måluppfyllelsen

För att vända den sjunkande måluppfyllelsen inom grundskolan inleddes det vid höstterminen 2024 ett samarbete med Anna Karlefjärd, universitetsadjunkt och doktorand vid Karlstad Universitet och David Ryffé, skoljurist. Arbetet syftar till att stärka personalens kompetens inom bedömning, betyg, dokumentation och särskilt stöd. Föreläsningar och handledning har riktats till skolledare, elevhälsa och ämneslag, och arbetet fortsätter våren 2025. Målet är att förbättra resultat, bedömningskompetens och identifiera utvecklingsområden i förskolor och skolor. David Ryffé har särskilt fokuserat på myndighetsutövning inom skola och förskola, med teman som anmälningsplikt, disciplinära åtgärder och särskilt stöd.

Kommunala aktivitetsansvaret

Ansvar för det kommunala aktivitetsansvaret (KAA) flyttades under året från arbetsmarknadsenheten till gymnasieutbildningen. KAA innebär att kommunen ansvarar för att erbjuda ungdomar under 20 år individanpassade insatser för att stödja dem i att påbörja och fullfölja gymnasieutbildning. Att ansvaret ligger under gymnasieutbildningen bedöms vara mer fördelaktigt då bland annat studie- och yrkesvägledaren tillhör samma enhet.

Närvaro och trygghet i skolan

Närvaro i skolan är viktigt för att klara av sina studier, en viktig del i detta arbete är samverkansteamet som arbetar för att samverkan fungerar mellan hem, skola och fritid. Som ett stöd i arbetet med skolnärvaro har Tanums kommun sedan tidigare ett arbete kring närvaro från 6 års ålder. För att tidigare fånga upp barn som har en hög frånvaro har det under läsåret 2023/2024 tagits fram rutiner för närvaro i förskolan. Den rutin som har funnits för åldrarna 6–16 år har under året uppdaterats.

Trygghet är central för studiero och för att barn ska trivas i skolan och förskolan. Vårdnadshavare i förskolan angav ett trygghetsbetyg på 5,5 av 6. I årskurs 5 kände sig 85,4 % av eleverna trygga, medan siffran i årskurs 8 var 73 %, en liten minskning från året innan (76 %). För att stärka tryggheten och studiero på skolorna har budgeten under 2024 förstärkts i form av en tjänst som socialpedagog. Denna tjänst är riktad till högstadieskolorna och båda kommunens högstadieskolor har nu tillgång till socialpedagog.

Vuxenutbildning

Efterfrågan på hybridlösningar inom vuxenutbildningen har ökat, vilket lett till ytterligare ett rum med möjlighet till hybridundervisning. Dessutom har yrkesutbildningar med integrerad svenska fortsatt utvecklas. Utvärderingar visar att eleverna lyckas bättre både språkligt och yrkesmässigt, och fler tar examen i tid.