Obligatorisk e-faktura till offentlig sektor

Fakturor

Den 1 april 2019 blir det lag på att alla inköp i offentlig sektor ska faktureras med elektronisk faktura (e-faktura) enligt en ny europeisk standard, om ingen annan standard har avtalats.

Det innebär att alla leverantörer till Tanums kommun ska skicka e-fakturor enligt den nya standarden. PDF-fakturor eller inskannade pappersfakturor lever inte upp till lagkraven.

Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) tillsammans med upphandlingsmyndigheten och Sveriges kommuner och landsting (SKL) anordnar en webbsänd informationsträff den 22 januari om lagkravet om obligatorisk e-fakturering. DIGG kommer gå igenom vad lagkravet innebär och hur det påverkar dig som företagare. Mötet är mellan 09.00-10.00 med sista anmälningsdag den 18 januari. Till inbjudanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Tips på vad du som småföretagare kan göra för att säkerställa att ni klarar kraven:

  • Först och främst var beredd på upphandlingskrav om e-faktura när ni lämnar anbud.
  • Om du har en leverantör av ekonomiprogram eller faktureringstjänst – fråga dem hur de kan hjälpa dig med e-faktura.
  • Om du sällan fakturerar kommunen och andra offentliga organisationer och inte vill anskaffa ett eget systemstöd – kontakta oss så hjälper vi dig in i vår fakturaportallänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Där kan du manuellt skapa en e-faktura.
  • Titta gärna på DIGG:s film om lagkravet om obligatorisk e-fakturalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vi frågor kontakta Ekonomikontoret på Tanums kommun:

Nicolina Ravnås
Nicolina.ravnas@tanum.se
0525-181 35

Viktoria Dahlborg
Viktoria.dahlborg@tanum.se
0525-180 89