Läsglädje på höstlovet - Backa skola vann läsutmaningen

""

Varje ben på tusenfotingen representerar 20 minuters läsning på höstlovet.

Eleverna i årskurs 6 på Backaskolan vann höstlovets läsutmaning och uppmuntrade till läsglädje med sin fina tusenfoting.

Under höstlovet anordnade skolbibliotekarie Susanne Randelhoff en läsutmaning för alla mellanstadieklasser i Tanums kommun.

Sju klasser antog utmaningen och 197 elever från fyra skolor läste totalt 25 580 minuter under höstlovet. Detta motsvarar två och en halv veckors lästid nonstop!

Årskurs 6 på Backa skolan tog hem vinsten med i genomsnitt 205 lästa minuter per elev. Klassen belönades med ett diplom och alla elever fick varsitt exemplar av boken ”Någons hjälte” av Mårten Sandén.

Alla andra deltagande klasser har också fått diplom samt ett högläsningsexemplar av ”Någons hjälte”.

Kreativa sätt att visa sin läsning

Läsutmaningen gick ut på att varje elev gjorde en individuell läsbingo där man fick kryssa i en ruta när man läst 20 minuter. Efter lovet räknade klassen ut hur många minuter man läst tillsammans. Klassen fick också i uppgift att visualisera sin läsning på valfritt sätt.

""

I läslovsboken har eleverna
sammanfattat sina böcker.

Årskurs 6 i Backa skapade en tusenfoting där varje ben representerar 20 minuter. Årskurs 6 i Hamburgsundskolan skapade en läslovsbok där eleverna skrev korta sammanfattningar av sin läsning och betygsatte böckerna. Varje sida i läslovsboken motsvarar 20 minuter. Dessutom spelade två av klassens elever in en film där de redovisade klassens resultat och kommenterade ett par av böckerna.

""

Lästråden är vackert virad runt Kunskapens träd på Tanumskolans skolgård.

Hela mellanstadiet från Tanumskolan valde att tillsammans skapa en lästråd med pärlor som pryder Kunskapens träd på nya skolgården. Årskurs 4-5 i Fjällbacka skola satte 117 hjärtan i olika färger på sin lästråd där varje hjärta representerar 20 minuters läsning.

""

Hjärtan i olika färger visar elevernas läsning under höstlovet.

-Det är roligt att se hur duktiga och engagerade eleverna har varit. Att läsa regelbundet är en bra vana som gör det lättare att läsa flytande - med bra flyt i läsningen så ökar också läsglädjen, säger Susanne.

Tanken är att olika typer av läsutmaningar ska bli ett återkommande inslag under höstlovet. I Sverige uppmärksammas barns och ungas läsning speciellt under höstlovet som också kallas läslovet i hela landet.