Visselblåsning i Tanums kommun

Att upptäcka och agera på allvarliga missförhållanden i ett tidigt skede är viktigt. Därför har Tanums kommun en visselblåsarfunktion – ett skyddat sätt för dig med arbetsrelation till kommunen eller kommunens bolag att rapportera misstankar om allvarliga oegentligheter.

Vad är visselblåsarfunktionen?

Visselblåsarfunktionen är till för att motverka allvarliga missförhållanden i Tanums kommun och dess bolag. Här kan du på ett säkert och anonymt sätt rapportera om du misstänker till exempel:

  • Muta eller korruption
  • Jäv eller olämpliga bisysslor
  • Stöld, bedrägeri eller andra brott
  • Missbruk av makt eller position
  • Brott mot lagar eller interna regler

Rapporteringen sker via en extern och oberoende mottagare för att säkerställa anonymitet och skydd av din identitet.

Gör en anmälan om missförhållande Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Vem kan använda visselblåsarfunktionen?

Funktionen är till för dig som har en arbetsrelation till kommunen eller kommunala bolag, till exempel om du är:

  • Anställd eller förtroendevald
  • Arbetssökande
  • Praktikant eller volontär
  • Konsult, underleverantör eller leverantör

För att skyddet ska gälla måste du ha skälig anledning att tro att informationen du lämnar är sann. Skyddet gäller inte vid medvetet falsk rapportering.

När ska funktionen användas?

Använd visselblåsarfunktionen när du misstänker allvarliga oegentligheter som inte kan hanteras internt – till exempel om misstanken rör en chef i ledande ställning, en nyckelperson eller förtroendevald.

När ska funktionen inte användas?

Visselblåsarfunktionen är inte till för:

  • Personliga arbetsmiljöproblem eller konflikter
  • Lönesättning eller andra individuella frågor
    Dessa hanteras istället inom verksamheten eller genom kommunens vanliga kontaktvägar.

Har du synpunkter på kommunens service eller verksamhet? Kontakta:
📞 0525-180 00
📧 kommun@tanum.se

Så här gör du en anmälan

Tanums kommun använder Qnisters visselblåsartjänst.

🛡️ För att vara anonym: Lämna din anmälan inte via kommunens wifi-nätverk.

🔗 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.Gör en anmälan om missförhållande (extern länk Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.)
📱 Eller skanna QR-koden:

Du kan även:

📞 Tala in din rapport: 036-330 07 40
📅 Boka ett personligt möte: 036-330 07 41
(OBS! Anonymitet kan inte garanteras via telefon.)

Vad händer efter att jag lämnat en rapport?

  1. Din rapport tas emot av en extern utredare.
  2. Du får en bekräftelse på att din rapport är mottagen.
  3. Vid behov kan du få följdfrågor via en säker inloggning.
  4. Du får återkoppling om vilka åtgärder som vidtas.

All hantering sker krypterat och säkert. Inga IP-adresser kan spåras.

Kontakt

Kundcenter

Välkommen till dina
kommunvägledare

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede

Kansliavdelningen

Kundcenter 0525-180 00

Besöks/postadress

Apoteksvägen 6
457 81 Tanumshede