Lägenhetsregister

Lägenhetsregistret är ett nationellt register som används bland annat för folkbokföring och för att ta fram statistik om hushåll och bostäder. Statistiken används som underlag för statlig och kommunal planering, bostadsbyggande, forskning och utvärdering av social välfärdspolitik.

I flerbostadshus används lägenhetsnummer för att särskilja bostäder som har samma adress. Det är kommunen som beslutar om lägenhetsnummer och ansvarar för att ajourhålla uppgifterna i det nationella lägenhetsregistret.

Fastighetsägarens ansvar

Som fastighetsägare är du skyldig att:

  • Lämna in bostadsuppgifter till lägenhetsregistret.
  • Rapportera förändringar, till exempel nya eller borttagna lägenheter, senast en månad efter att förändringen har skett.
  • Föreslå lägenhetsnummer skriftligen till kommunen vid nybyggnation eller ombyggnation.

Observera att det nationella lägenhetsregistret inte är samma sak som bostadsrättsföreningars eller fastighetsägares interna lägenhetsförteckningar, även om dessa ibland också kallas lägenhetsregister.

Uppdatera lägenhetsinformationen genom e-tjänsterna nedan:

Lägenhetsregister, småhus inklusive fritidshus - ajourhållning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Lägenhetsregister, flerbostadshus inklusive specialbostäder - ajourhållning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

 

Kontakt

Kundcenter

Välkommen till dina
kommunvägledare

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede