Altan, uteplats

Om du vill bygga en altan kan du behöva bygglov beroende på hur den ska se ut och byggas. Ett vanligt trädäck som du bygger direkt på marknivå kräver oftast inte bygglov.
Du behöver inte bygglov om du uppfyller följande kriterier:
- Det ska finnas ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten
- Altanen ska kräva bygglov enligt huvudregeln för att den är en tillbyggnad eller en ändring som påverkar byggnadens yttre utseende avsevärt
- Altanen ska byggas till ett en- och tvåbostadshus eller ett komplementbostadshus
- Altanen ska vara en uteplats på marken
- Altanen får inte vara högre än 1,8 meter
- Altanen ska anordnas inom 3,6 meter från bostadshuset
- Altanen ska placeras minst 4,5 meter från gräns om grannar inte medger närmare placering
- Inte vidtas på en byggnad eller inom ett bebyggelseområde som är särskilt värdefullt (kulturmiljö)
Osäker på om detta gäller dig?
Titta i din detaljplan för att ta reda på vad som gäller i ditt område innan du börjar planera för det du vill bygga.
Överskit detaljplaner, karttjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Undantag för en- och tvåbostadshus:
Du behöver inte bygglov för din altan om det finns ett befintligt en- eller tvåbostadshus på tomten och du:
- bygger till altanen på befintligt bostadshus eller komplementbostadshus så att den inte räknas som fristående
- bygger en altan som inte är högre än 1,8 meter
- placerar altanen inom 3,6 meter från ett en- och tvåbostadshus
- placerar altanen minst 4,5 meter från fastighetsgränsen, eller närmare om din granne medger det
Detta förutsätter att din tomt inte befinner sig i en värdefull kulturmiljö.
Läs om våra avgifter och kostnader här. Öppnas i nytt fönster.
Dessa handlingar behöver du för din ansökan:
- Ansökan, via e-tjänst eller blankett
- Situationsplan
- Fasadritningar
- Förslag på kontrollplan

E-tjänster
Att tänka på när du tar fram anmälnings- eller bygglovsritningar
Att göra ritningar är en del av att ansöka om bygglov. Du som ska ansöka om bygglov behöver sätta dig in i många frågor.
Det material du läser nu hjälper dig med en av uppgifterna – att se till att de ritningar som du lämnar in är tydliga och innehåller den information som kommunen behöver för att pröva din ansökan.Exempelritningarna visar däremot inte hur du ska göra för att följa alla lagar och regler som gäller när du ska bygga ett hus.
Huset som visas i materialet är en illustration av texten och ska inte användas för att mäta i.
Kanske har du redan professionell hjälp med att upprätta ritningar. Då kan materialet vara en bra grund för diskussion, exempelvis med din arkitekt, om informationen och kvaliteten i de ritningar som tas fram.
Det är kommunen som ansvarar för att behandla din ansökan om bygglov. Kommunen avgör om din ansökan är komplett och om den innehåller de uppgifter som behövs för att besluta om du kan få bygglov eller inte för den åtgärd du tänkt dig.
Kontrollera om din kommun har ytterligare riktlinjer för ansökan innan du börjar ta fram bygglovsritningar.
Ritningarna du lämnar in, är till för att kommunen ska kunna förstå ditt projekt och bedöma om det uppfyller lagar och regler. Att dina ritningar är tydliga och korrekta redan från början ger förutsättningar för en smidig och effektiv handläggning.
Exempelritningar för bygglov/anmälan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Checklista
Om din fastighet ligger inom en detaljplan kan det vara bra att läsa igenom vad du får lov att bygga/anlägga.
Översikt detaljplan, karttjänst Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
En situationsplan visar placering och läge för det du vill göra sett ovanifrån. Beroende på vart någonstans din fastighet är belägen är det olika krav på vilken karta som behövs som underlag.
Ligger fastigheten inom en detaljplan så behöver du på din situationsplan redovisa detaljplanen och dess bestämmelser exempelvis så som prickad mark, eventuella u-områden.
Ligger din fastighet utanför detaljplanerat område kan det räcka med ett utdrag ur Lantmäteriets karttjänst alternativt förättningskartan som togs fram i samband med att din fastighet bildades av Lantmäteriet.
Min fastighet, karttjänst Lantmäteriet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Exempel Situationsplan Pdf, 452.4 kB, öppnas i nytt fönster.
3. Redovisa på situationsplanen vart du ska bygga
Situationsplanen är en ritning som visar tomten, byggnader och omgivningar ovanifrån, oftast i skalan 1:500. För att kunna göra en situationsplan behöver du det kartunderlag du beställde i steget innan. På en situationsplan ska följande redovisas:
- På situationsplanen ska framgå fastighetens gränser med angränsande gator och vägar, infart, samt närliggande bebyggelse
- All befintlig och planerad bebyggelse ska finnas med. Skalenligt ritad och i sitt rätta läge
- Samtliga ansökta åtgärder ska ritas in, skrafferas (streckade eller på annat sätt tydligt markerade) och måttsättas med huvudmått. byggnadens färdiga golvnivå ska redovisas (FG + 00,0)
- Avstånd för ansökta åtgärder ska redovisas med avstånd till fastighetsgräns
- Avstånd till närliggande byggnad på fastigheten eller grannfastighet ska redovisas
Exempel på situationsplan Pdf, 452.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Du behöver alltid ta fram en kontrollplan, oavsett om du ska ansöka om bygglov eller göra en anmälan. Kontrollplanen är till för att säkerställa att bygget blir korrekt utfört och att det kommer att hålla över tid. Kontrollplanen ska även säkerställa att bygget inte orsakar faror för dig och din omgivning. En korrekt ifylld kontrollplan är nödvändig för att din bygglovsansökan eller anmälan ska gå igenom.
Kontrollplanen ska innehålla uppgifter om de kontroller som ska utföras under byggnationen samt på vilket sätt och mot vad kontrollresultatet ska jämföras. Det ska också framgå vem som ska utföra kontrollerna.
Fasadritningens syfte är att visa byggnadens utseende. Fasadritningen ska vara i skala 1:100 och visa:
- Byggnadsdelar ska redovisas fackmässigt (streckritningar är inte okey för bygglovsansökan)
- Samtliga fasader som berörs av åtgärden ska redovisas
- Alla fasadritningar ska ha väderstreck angivet
- Marklinjer ska finnas på samtliga fasader. Om markförändring görs så redovisas både befintliga och nya marklinjer till fastighetsgräns eller tills de möts
- Det ska tydligt framgå på fasadritningen vad ansökan avser. Tillbyggnaden/fasadändringen ska tydligt markeras och beskrivas
Kontakt
Kundcenter
Välkommen till dina
kommunvägledare
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Besöksadress
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
Tanumshede
Postadress
Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede