Tillsyn minireningsverk

Miljöavdelningen i Tanums kommun fortsätter arbetet med att se över de omkring 500 minireningsverk som finns i kommunen. De fastighetsägare som berörs får ett utskick med information om detta.

Du som fastighetsägare ska ha kunskap om din avloppsanläggning och se till att den fungerar tillräckligt bra. Syftet med tillsynen är att undersöka att egenkontrollen och skötseln av minireningsverket utförs i enlighet med villkoren i tillståndet.

Skillnad mellan service och tillsyn
Service utförs av en servicetekniker eller av fastighetsägaren själv. Det är en del av skötseln av minireningsverket. Det är vanligt att företag som säljer minireningsverk även erbjuder serviceavtal.

När kommunen gör tillsyn kontrollerar vi att tillståndet följs och att service och egenkontroll utförs i tillräcklig omfattning.

Vem berörs av tillsynen?

Kommunen har ett tillsynsansvar för alla avlopp.

Inför tillsynen gör vi ett urval av vilka anläggningar som ska få ett besök. Vi gör tillsynen utifrån när anläggningen installerades, och börjar med de som är äldst.

Så går tillsynen till

När det blir aktuellt för din avloppsanläggning att kontrolleras får du ett informationsbrev med bakgrund till varför miljöavdelningen gör tillsynen. Vi ber dig fylla i en enkät där du redovisar uppgifter om avloppsanläggningen och dess skötsel. Vi vill att du som fastighetsägare skickar in serviceavtal, protokoll från service och kvitto på inköp av fällningskemikalier. Om uppgifter saknas kan vi behöva göra tillsyn på plats. Ungefär tre veckor innan vårt besök skickar vi information med datum och tid för tillsynen.

Efter tillsynen

Du får en tillsynsrapport skickad till dig med noteringar om statusen på din anläggning och vår bedömning. Du kan även bli ombedd att skicka in kompletterande material. Om anläggningen har brister kan det bli aktuellt med krav på att åtgärda bristerna. Detta meddelas då i ett separat beslut. Du har möjlighet att skicka in synpunkter på tillsynsrapporten.

Kostnad för tillsynen

Tillsynen är inte skattefinansierad, det är du som äger avloppet som betalar för den. Avgiften är 1 240 kronor per timme (2025). Det som ingår i avgiften är tid för planering inför tillsyn, eventuellt besök och restid, bedömning och tillsynsrapport. Om anläggningen har brister och beslut om att åtgärda blir nödvändigt kan det ta längre tid och bli dyrare.

Du har möjlighet att överklaga beslut om avgift och eventuella andra beslut.

Syftet med tillsynen

Kommunen har tillsynsansvar för avloppsanläggningar (26 kap. 3§, miljöbalken (1998:808). Tillsynen görs för att säkerställa att anläggningen följer tillståndet och fungerar som den ska så att olägenhet för människors hälsa eller miljön inte uppkommer. Tillsyn av avloppsanläggningar är en åtgärd som bidrar till att nå några av Sveriges miljökvalitetsmål: Ingen övergödning, levande sjöar och vattendrag samt grundvatten av god kvalitet.

Det är alltid du som fastighetsägare som har ansvar för att se till att din avloppsanläggning klarar aktuella krav.

Du är välkommen att kontakta miljöavdelningen för frågor, du når oss via kundcenter 0525-180 00.

Kontakt

Kundcenter

Välkommen till dina
kommunvägledare

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se

Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider

Besöksadress

Kommunhuset
Apoteksvägen 6
Tanumshede

Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede

Miljöavdelningen

Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00

Besöks/postadress

Storemyrsvägen 2,
Tanumshede

Postadress

Tanums kommun
457 81 Tanumshede