- Startsida
- Boende, miljö & infrastruktur
- Vatten och avlopp
- Enskilt vatten och avlopp
- Avlopp, enskilt
- Söka tillstånd eller lämna anmälan
Söka tillstånd eller lämna anmälan
I korthet
För de flesta avloppsanläggningar behöver du ha tillstånd från miljö- och byggnadsförvaltningen, för andra räcker det med att göra en anmälan. Du betalar en fast avgift för din ansökan.
Här kan du ansöka om enskilt avlopp Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Innan du startar
Så här ser processen ut för dig som ska söka tillstånd för enskilt avlopp:
1. Kontakta en entreprenör
Avloppsanläggningen måste göras på ett professionellt sätt. Om du inte har tillräckliga kunskaper för att välja anläggning, undersöka marken eller utföra anläggningen behöver du ta in sakkunnig hjälp. Kontakta en konsult eller erfaren entreprenör som kan hjälpa dig att välja avloppslösning och ta fram ett underlag för din ansökan.
Miljö- och byggnadsförvaltningen kan tala om vilka krav som generellt ställs på avloppsanläggningar där du bor och ge dig information om olika avloppslösningar men du måste själv bestämma vilken anläggning du vill ha.
2. Välj typ av anläggning
Tomtstorlek, markförhållanden, reningskrav på platsen och dricksvattenbrunnars placering påverkar vilken typ av avloppsanläggning du kan ha. I vissa fall är det inte möjligt att anlägga samma typ av avloppsanläggning som du tidigare haft. En prövning görs i varje enskilt fall.
Jämför typ av anläggning på avloppsguiden.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
3. Kontakta grannarna
Om du söker tillstånd för att bygga en avloppsanläggning behöver du uppgifter om alla närliggande dricksvattenbrunnar, avlopp och energibrunnar (berg- eller jordvärme). Kontakta grannarna och be om uppgifterna innan du lämnar din ansökan.
Om avloppsanläggningen (eller del av den) ska placeras på annans mark, så bör du ha ett medgivande från markägaren. Det är bra att upprätta ett servitut med markägaren för att säkerställa rätten till anläggningens placering. Läs mer om servitut hos Lantmäteriet Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
4. Ta fram beskrivning och situationsplan
Om du söker tillstånd eller ska göra en anmälan för enskilt avlopp ska du bifoga en beskrivning av din planerade avloppsanläggning och en situationsplan. Eventuella uppgifter från grannar ska du markera på situationsplanen.
Se exempel på situationsplan. Pdf, 187.8 kB, öppnas i nytt fönster.
Det finns flera rekommenderade skyddsavstånd när du anlägger avlopp. Viktigast är avståndet från avloppsanläggningen till dricksvattentäkter. I Havs- och vattenmyndighetens allmänna råd (HVMFS 2016:17) rekommenderas följande skyddsavstånd:
- Vattentäkt: minst 20 meter beroende på förutsättningarna.
- Täthetsprovade ledningar – vattentäkt: minst 10 meter. Ej täthetsprovade ledningar – vattentäkt: minst 20 meter.
- Täthetsprovade avloppsprodukter förutom ledningar – vattentäkt: minst 20 meter.
- Ytvatten och dike: minst 10-30 meter för infiltrerande anläggningar.
- Uppställningsplats för slamtömningsfordon bör helst vara mindre än 10 meter, nivåskillnad mellan anslutningen till slamtömningsfordonet och slamavskiljarens botten bör inte vara mer än 6 meter. Fordonet behöver kunna vända.
- Väg minst: 5 meter
- Fastighetsgräns: minst 4 meter.
- Bostad: minst 10 meter.
5. Skicka in din ansökan
När du bestämt dig för vilken avloppsanläggning du vill ansöka om så skickar du in en ansökan/anmälan till oss tillsammans med situationsplan och andra nödvändiga handlingar som anges i e-tjänsten och på ansökningsblanketten.
För vissa typer av avloppsanläggningar behöver du söka tillstånd, för andra räcker det med att göra en anmälan. Du betalar en fast avgift för din ansökan.
- Du ska alltid söka tillstånd för enskilt avlopp med WC.
- Du kan behöva söka tillstånd för avlopp med bad-, disk- och tvättvatten (BDT-vatten) eller om du ska ändra i en befintlig anläggning.
Hör av dig till miljöavdelningen om du är osäker på vad som gäller.
Om du ansöker om en infiltration ska du också göra en jordanalys för att kontrollera markens genomsläpplighet. Skicka provet för siktanalys eller be din entreprenör hjälpa dig med provtagning. Bifoga resultatet i din ansökan.
Vid infiltration kan miljöavdelningen kräva att en provgrop grävs innan eventuellt beslut.
För markbaserade anläggningar som markbädd eller infiltration ställs också krav på installation av grundvattenrör vid anläggande. Här kan du läsa mer om grundvattenrör. Pdf, 757.9 kB, öppnas i nytt fönster.
När du skickat in din ansökan
När du lämnat in din ansökan ska du göra följande:
1. Invänta beslut
Miljö- och byggnadsförvaltningen behandlar din ansökan eller anmälan. En handläggare kontaktar dig så snart de börjar arbeta med ditt ärende. Väntetiden varierar. Om din ansökan inte är komplett blir handläggningstiden längre.
Du måste vänta tills du fått ett skriftligt beslut innan du börjar bygga avloppsanläggningen.
2. Bygg avloppsanläggningen
När du fått ett skriftligt beslut kan entreprenören du anlitat börja bygga anläggningen. Det är viktigt att du bygger i enlighet med beslutet. Lämna gärna en kopia på tillståndet och situationsplan till entreprenören. Ingen får bygga eller ändra en avloppsanläggning utan miljö- och byggnadsförvaltningens tillstånd.
3. Skicka in utförandeintyg
Tillsammans med beslutet får du ett utförandeintyg som entreprenören ska fylla i. Det gäller för alla typer av avloppsanläggningar – även sluten tank och minireningsverk.
Det är den som utfört anläggningen som ska fylla i intyget. Du som fastighetsägare ska intyga att du är medveten om vilken anläggning som är anlagd på din fastighet.
Avgifter för ansökan och anmälan om avlopp
Avgiften är enligt aktuell taxa och fastställd av kommunfullmäktige.
Typ av anläggning | Antal timmar |
---|---|
För prövning av ansökan om tillstånd eller anmälan för ett hushåll. | 9 |
Anläggning för endast bad-, disk-, och tvättvatten. | 9 |
Torra lösningar | Kan variera, timavgift tas ut (4 timmar inom detaljplanelagt område) |
Sluten tank | 4 |
Anmälan om ändring, till exempel komplettering med fosforfällning. | Kan variera, timavgift tas ut. |
Gemensam anläggning för mellan 5 och 40 hushåll (26-200personkvivalenter). | Kan variera, timavgift tas ut. |
Anläggning med mer än 200 anslutna personekvivalenter. | Kan variera och beror på anläggningens storlek. Kontakta oss för mer information. |
Ordförklaring: Personekvivalent
En personekvivalent, pe, är en enhet som används för att mäta hur stor mängd syreförbrukande organiskt material en person släpper ut i avloppet, i genomsnitt per dag.
När vi beräknar hur hög kapacitet ett avlopp behöver ha använder oss av enheten personekvivalent.
1 hushåll = 5 personekvivalenter.
Kontakt
Kundcenter
Välkommen till dina
kommunvägledare
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
kommun@tanum.se
Måndag-fredag 8.00-16.30
Avvikande öppettider
Besöksadress
Kommunhuset
Apoteksvägen 6
Tanumshede
Tedacthuset
Storemyrsvägen 2
Tanumshede
Postadress
Tanums kommun
Verksamhet/mottagare
457 81 Tanumshede
Miljöavdelningen
Telefon 0525-180 00
Fax 0525-183 00
Besöks/postadress
Storemyrsvägen 2,
Tanumshede
Postadress
Tanums kommun
457 81 Tanumshede